There are no translations available.
Speváka Miroslava Žbirku na pódiu, za mikrofónom, v žiari reflektorov určite dobre poznáte. Nechceme vám teda ponúkať niečo, čo ste už mnohokrát videli. Rozhodli sme sa, predstaviť ho skôr vo chvíľach uvoľnenia, v župane, na gauči, ako Mira, keď reflektory nesvietili. Fotograf Peter Procházka s Mirom Žbirkom vyrastal, stretávali sa v jednej klubovni, spoločne nenávideli pokryteckých učiteľov, dospievali spolu, spolu začínali svoje kariéry. Tak sa prirodzene mladý začínajúci fotograf stal „dvorným portrétistom“ mladého začínajúceho speváka. Sledoval jeho dráhu od prvých vystúpení vo V-klube so skupinou Modus po založenie vlastnej skupiny Limit a sólovú kariéru. Pomáhal mu tvoriť imidž trochu zasmušilého, „nemoderného“ chalana. Vďaka bezprostredném osobnému vzťahu vznikli popri oficiálnych portrétoch pre časopisy a na obaly platní aj jedinečné zábery Žbirkovho súkromného života, zo zákulisia, pred a po koncertoch. Práve tie tvoria jadro výstavy. Čiastočne ako kontrast, čiastočne ako doplnenie celkového obrazu speváka sme zaradili aj niekoľko tých „oficiálnych“ fotografií. Rozsiahly archív Procházkových fotografií česko-slovenskej hudobnej scény stále čaká na svoje úplné docenenie. Avšak svojimi výstavami a publikáciou o V-klube, výstavou o Marike Gombitovej a o (big)beatovej generácii sa už zapísal ako dokumentarista istej generácie a jej kultúry. Rozpätie vyše štyridsiatich rokov v kombinácii s vyhraneným záujmom o námet robia z jeho fotografií cenný dokument doby. Osobné priateľstvo Mira Žbirku a Petra Procházku vnieslo do týchto fotografií ďalšiu hodnotu, moment bezprostrednosti a autentickosti. Práve tieto kvality sme sa snažili sprostredkovať pripravenou výstavou. Od minimalistických fotografií 16-ročného Mira z „foto show“ v kuchyni až po farebné zábery koncertu s Capellou Istropolitanou sledujeme profesionálny rast speváka Žbirku a fotografa Procházku.
Zuzana Lapitková
|